Mistä on kyse?

Ilves Futis-Liigan käyttöön on pro bono hengessä kehitetty ”Peli-ilta” nimellä kulkeva sovellus. Nykyisellään sovellus helpottaa eniten kilpailupäällikön vapaaehtoistyössä, jossa otteluohjelmien teko peli-ilta tapahtumiin vei aivan liikaa aikaa.
Toimituksen huomautus: esimerkiksi kesällä 2018 peli-iltoja järjestettiin kaikkiaan 38 ja näissä pelattiin yhteensä 1071 ottelua.
Ilves_peli-ilta.png

Haastattelussa Teemu Karhu (Futis-Liiga Atalan yhdyshenkilö ja BearIT Oy:n toimitusjohtaja)

 – Oma koulutustaustasi/päivätyösi/työtaustasi/harrastuksesi?

DSC03962_.jpg

Olen elektroniikka- ja automaatioalan insinööri koulutukseltani. Toimin yrittäjänä BearIT Oy-nimisessä yrityksessä, ja tätä aiemmin työskentelin mm. Nokia Siemens Networksillä ja CGI:llä. Viime vuodet olen harrastanut lähinnä kentän laidalla oloa niin valmentajana, joukkueenjohtajana kuin tämän kauden ajan myös Atalan kaupunginosan yhdyshenkilönä.

– Ymmärsin, että BearIT Oy on yksi Futis-Liigan merkittävimmistä yhteistyökumppaneista. Mitä yrityksenne tekee?

Helmikuussa 2013 perustetun ohjelmistotalomme toimialaa ovat konsultointi ja resursointi, pilvi-, web- ja mobiilikehitys sekä ohjelmistoalan työllisyyspalvelut. Suurten pörssiasiakkaiden lisäksi asiakkaitamme ovat Ilves Futis-Liigan ohella mm. Väestörekisterikeskus, Tampereen Erikoislääkärit Oy, Sponda Oyj ja Greenstep. Ydinosaamistamme on tuottaa järjestelmiä, jotka yhdistävät tietoa eri lähteistä.
BearIT_vaaka_Logo_norm.png
– Mistä ajatus ”Peli-ilta”-sovellukseen lähti?

Joukkueenjohtajana koin haastavaksi saada kerättyä ensin tiedon siitä, kuinka monta pelaajaa oli tiettyyn peli-iltatapahtumaan lähdössä. Tämän vuoksi oli hankala arvioida, kuinka monella peliryhmällä ilmoittaudumme matseihin. Lumipalloefekti vaikutti totta kai myös otteluohjelmiin, etenkin jos jo julkaistun otteluohjelman peliryhmiin tuli yksikin lisäys tai poisjäänti seuratasolla. Annoin itseni ymmärtää, että tätä kaikkea hallinnoi taustalla yksi mies, joka joutui omassa päässään ja Excelissä pähkäilemään ja huomioimaan mitä moninaisempia peli-iltoihin vaikuttavia tekijöitä. Mieleeni tuli väkisinkin, voisiko prosessia jollain ohjelmistoratkaisulla helpottaa.

– Sovelluksen toiminta-ajatus?
Ohjelman lähtötietona toimii (tulevaisuudessa suoraan Topparista) saatava tieto peliryhmien määrästä per tyttö- vs poikatiimi vs ikäluokka vs kaupunginosa. Pienin yksikkö on yksittäinen peliryhmä, jolle ikään kuin suunnitellaan koko kesän otteluohjelma peli-iltoihin. Ennalta tiedetään jo, että kaikille tarjotaan kaksi peliä illassa – niin kuin kuluneenakin kautena tehtiin. Lisäksi kesän alussa aina päätetään, montako peli-iltaa kullekin ikäluokalle järjestetään.

Kilpailupäällikkö Kari Hangasmäki luetteloi aikoinaan kahdelle A4-sivulliselle kaikki otteluohjelmien tekoon vaikuttavat tekijät, joista tärkeimmät (ja eniten sovelluksen kehitykseen vaikuttaneet) olivat seuraavat:

– ei saa olla sama aika yhden ikäluokan/kaupunginosan kahdella eri peliryhmällä (liittyy pelinohjaaja- ja peluuttamiskysymyksiin)
– ei mielellään peräkkäisiä pelejä yksittäisellä peliryhmällä
– yhdellä peliryhmällä tulisi olla sama kenttä peli-illan ajan
– kesän aikana ei mielellään samaa vastustajaa useampaan kertaan
– klo 17 alkavaan peliin pyritään vaihtelemaan peliryhmää huomioiden etäisyyskysymys (esim. Vuoreksesta helpompi ehtiä kuin vaikka Pirkkalasta)

Näitä toiveita on työstetty, ja ohjelman tekoon on käytetty kaikkiaan 3-4 kuukauden työ kolmelta koodaajalta. Jos asiat olisivat yksinkertaisia, niin sama määrä peliryhmiä olisi kerrasta toiseen tulossa pelaamaan Vuorekseen ja sovelluksen tuottamilla ohjelmilla vain porskutettaisiin koko kesä eteenpäin ilman muokkaustarpeita. Todellisuudessa kilpailupäällikkö ei ole muutosten isosta määrästä johtuen vielä päässyt ”rallatteluvaiheeseen”, mutta tämä on tavoitteena. Tahtotilana on edesauttaa ruohonjuurityötä tekevää Futis-Liigaa laadullisten vaatimusten kohotessa entisestään – tärkeintä kuitenkin on, että otteluohjelmat palvelisivat entistä paremmin loppukäyttäjiä eli futisliigan pelaajia, vanhempia sekä pelinohjaajia ja peluuttajia.
Ilves_kalenteri.png

– BearIT:n logo on näkyvällä paikalla futisliigalaisten pelipaidassa. Miten olette tämän näkyvyyden kokeneet?

Olemme yllättävissäkin tilanteissa kuulleet  sidosryhmiltämme pelkästään positiivista kommenttia tästä asiasta. Väki on ihastellut sitä, että olemme halunneet sponssata nimenomaan lähellä kotia pelattavaa ja ei-kilpailu-urheilullista toimintaa pyörittävää Ilves Futis-Liigaa.
Yrityksemme logo on hienosti bongattu keltavihreistä paidoista ympäri Tamperetta.

Ohessa linkki BearIT Oy:n ja Ilves Futis-Liigan yhteistyösopimuksesta kertovaan uutiseen

(https://www.ilvesfutisliiga.fi/uutiset.html?132704).

IMG_5759_002.jpg

 – Tulevaisuuden kehitysajatuksia ”Peli-ilta”-sovelluksen suhteen?

Tarkoituksena on kehittää ohjelmaa E-junnujen ja siitä vanhempien junnujen sarja- ja turnausohjelmia palvelemaan. Itse asiassa tämä onkin nyt jo testikäytössä. Jatkokehitämme talven aikana myös Topparin suhteen automaattitiedonsiirtoa. Teknisesti homma on jo jiirissä – vaatii vain käytännön testausta.
Jollain aikavälillä meinaamme tarjota vastaavantyyppisiä ratkaisuja muillekin urheiluseuroille.

Valmentajille tarkoitettu ”Valkku”- älypuhelinsovellus on edennyt ja voisi tulevaisuudessa korvata paperiset valmentajan oppaat. Tämä madaltaisi kynnystä ryhtyä vapaaehtoiseksi Futis-Liiga-valmentajaksi, kun pystyisi kätevästi omasta puhelimesta katsomaan tietylle ikäryhmälle soveltuvia harjoitteita.

Teemu Karhu, p. 044 337 5775, 


Haastattelussa Kari Hangasmäki (”Peli-ilta” sovellusta käyttävä kilpailupäällikkö)

”Peli-iltoja on pelattu nykymuodossaan vuodesta 2012 lähtien.
Aikaisempina vHangasmaki_Kari.pnguosina ilmoittautuminen peli-iltoihin tapahtui niin, että yhdyshenkilöt keräsivät tiedot (puhelimitse, tekstiviestein, mailien välityksellä) osallistuvista joukkueista kaupunginosistaan ja välittivät tiedot sähköpostitse kilpailupäällikölle. Kilpailupäällikkö muodosti näiden perusteella otteluohjelmat. Haasteen otteluohjelmien laadintaan toi viimehetken muutokset (peliryhmän poisto tai lisäys).

Topparijärjestelmä ja sen rinnalla kehittynyt BearIT otteluohjelmien luontiohjelmisto tulevat toimimaan kaudesta 2019 lähtien yhdessä entistä synkronoidummasti mahdollistaen mm. otteluohjelmien luonnin suoraan joukkueenjohtajien ilmoitusten perusteella. Joukkueenjohtaja ilmoittaa peliryhmänsä tapahtumiin/sarjoihin Topparissa, josta tieto siirtyy BearIT:n ohjelmaan automaattisesti ja tämä puolestaan luo peli-ilta ja turnaustapahtumiin sekä kilpailusarjoihin otteluohjelmat.
Tämä ohjelmistojen yhteistyö poistaa monia virheitä, joita väistämättä tulee excelissä näpyttelyssä. Kilpailupäällikön kannalta katsoen näiden järjestelmien yhteistyö tuo huomattavan avun tehtävien hoitamiseen ja se heijastuu joukkueiden toimintaan parantaen kilpailupäällikön ja joukkueiden välistä yhteistyötä.
Peli-ilta sovelluksen kehitystyössä on ollut kiinnostavaa olla mukana. Peli-ilta sovellus on jo kehitysvaiheessa tuonut Futis-Liiga toimintaan laatua enemmän kuin osasin toivoakaan.”

Kari Hangasmäki, Ilves FL kilpailupäällikkö, 045 354 8818, 

 
Toimittajana jutussa Kaija Hämelahti (Ilves jalkapallojaoston jäsen, Futis-Liigan Vehmaisten yhdyshenkilö, IlvesP06 tiedottaja, p. 0405323919)