Kati ja Marko Vainikainen K-Citymarket Turtolan liikkeessä. Kuva: Mika Laakso.

 

Turtolan Citymarket ja kauppiaspari Kati ja Marko Vainikainen ovat tukeneet ilvesläistä jalkapalloa jo vuosia eri muodoin. Nyt he löysivät vielä yhden uuden tavan tukea vähävaraisten Ilves-junioreiden jalkapalloharrastuksen tukemista lahjoittamalla syntymäpäivälahjojen sijaan pyytämänsä lahjoitusvarat HOPA-rahastolle.

Ajatus siitä, että juhlimaan saapuvat vieraat eivät ostaisikaan mitään lahjaa, vaan lahjoittaisivat sen sijaan Ilveksen junioritoiminnan tukemiseen, juontaa juurensa muutaman vuoden taakse. Jalolle ajatukselle löytyi Markon mukaan helpostikin sopiva kohde.

”Idea kumpuaa siitä, kun poikamme Samuli pelasi aikanaan Ilveksessä jalkapalloa ja olin itse siinä apuvalmentajana mukana jokusen vuoden. Näin paljon lahjakkaita junioreita, joiden vanhemmilla oli vaikeaa selvitä kaikista maksuisista. HOPA-rahasto jo silloin mahdollisti motivoituneiden ja lahjakkaiden pelaajien harrastuksen jatkamisen ja koin sen jo silloin erittäin tärkeänä.

Tässä iässä ei enää tarvitse niitä kippoja ja kappoja lahjoiksi, niin kyllähän nopeasti keksittiin idea pyytää lahjoituksia ja osoittaa ne Ilveksen jalkapallolle ja nimenomaan HOPA-rahastolle.”

Innolla mukaan lähtenyt Kati oli mieleissään vieraiden positiivisesta suhtautumisesta asiaan.

”Vieraamme ottivat tämän erittäin positiivisin mielin vastaan. Jopa sellaiset, jotka eivät päässeet itse paikalle, lahjoittivat tähän hyvään tarkoitukseen. He olivat otettuja ideastamme ja pitivät sitä yhtä tärkeänä kuin mekin. Kiitoskorttiin laitetaan kokonaissumma näkyviin sekä päivämäärä, jolloin raha siirretään Ilvekselle.”

Kati ja Marko arvostavat urheilun merkitystä, se antaa avuja myös kenttien ulkopuolelle.

”Urheilu opettaa nuoria toimimaan ryhmässä, ottamaan toiset huomioon ja ehkäisee syrjäytymistä. Urheilu on myös antanut meidän perheellemme paljon. Meillä on viisi lasta ja kaikki ovat pelanneet jalkapalloa, kuten itsekin aikanaan. Kati on meidän perheessämme ainoa, joka sitä ei ole pelannut, hänen lajinsa on ollut lentopallo. On hienoa päästä antamaan rakkaalle lajille myös takaisinpäin.”

Kauppiaspari toivoo koulumaailmassa otettavan yrittäjyyden paremmin mukaan opetussuunnitelmaan. Oman taloudenhallintaa nuoren itsenäistymisvaiheessa helpottaisi paljon, mikäli perusasiat olivat paremmin selvillä. Kaikkia opetuksia ei myöskään saa pelkästään oppikirjojen sivuilta.

”Olemme aina kannustaneet omia lapsiamme yrittäjyyteen. Myös yrittäjäelämä on meille paljon antanut, vaikka se onkin 24/7 elämistä, kuten meidän kauppammekin nykyään. Kyllä yrittäjyydestä on fiksua kertoa kouluissa ja varsinkin kokemusten kautta tuoda sitä esille. Ei siis pelkästään kirjan sivulta lukea mitä yrittäjyys on, vaan tutustumalla eri yrityksiin ja yrittäjiin.”

Marko näkeekin paljon yhtäläisyyksiä yrittäjyydessä sekä huippu-urheilussa. Menestyminen vaatii paljon työtä eikä se läheskään aina ole helppoa. Unelmien ja tavoitteiden saavuttamisessa on kuitenkin euforinen hyvänolon tunne.

”Olen monesti sanonutkin, että kauppiaan elämä varsinkin tässä kokoluokassa on kuin NHL:ssä pelaisi. Tämä on yhtä raadollista, yhtä kovaa ja myös yhtä palkitsevaa, joskin toisella tapaa. Samanlainen into ja palo, joka pelaajalla on, täytyy olla myös yrittäjällä. Visio ja näkemys sekä selkeä fokus, mihin tähdätä ja millä keinoin pystyn ne saavuttamaan, se molemmissa on samaa.”

Marko arvostaa vuosiaan juniorivalmennuksessa todella paljon. Hän on käyttänyt sieltä saamiaan kokemuksia apuna myös yrittäjyydessä. Niin pelaajat kuin työntekijätkin pääsevät parhaaseen lopputulokseen löytäessään itse ratkaisut.

”Yritysjohtajat käyvät paljon erilaisissa yritys- ja henkilöjohtamiskursseja, niin yksi hyvä kurssi itselle on ollut se aika juniorivalmennuksessa. Se oli parasta johtamiskoulutusta, kun sai nuoret pelaajat miettimään itse ratkaisuja pelitilanteisiin. Oli todella antoisaa nähdä, kun pelaajat hetken miettimisen jälkeen oivalsivat itse tehdä ratkaisuja.”

Marko kehottaakin muita kauppiaita ja yrittäjiä harkitsemaan juniorivalmennukseen mukaan lähtemistä.

”Kyllä minä näen, että kenellä vaan on paloa, niin hyppäisi rohkeasti mukaan. Valmentajalla täytyy olla fokus ja keskittyminen, taito opettaa, näyttää, keskustella, saada liikuteltua massoja. Mitään harjoitettahan ei saa tehdä pelkästään harjoittelun vuoksi, vaan sen pitää kehittää pelaajaa. Se on mielestäni parasta johtamiskoulutusta.”

Kati myöntää huomanneensa myös toisen tärkeän ja positiivisen seikan Markon valmennusvuosilta.

”Kyllä sen huomasi, kuinka paljon valmentaminen Markolle antoi. Pitkän kaupalla olemisen jälkeen oli jotain, missä sai ajatukset ohjattua aivan muualle. Tärkeä henkireikä todellakin.”

 (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

KCM Turtola Vainikaiset Mika2

Uudistuneen K-Citymarket Turtolan aulassa on monen eri seuran logot hienosti esillä. Kuva: Mika Laakso.

 

Turtolan Citymarket on uudistunut tyylikkäästi ja on varmasti Tampereen hienoimpia marketteja. Uutuutena on noutopiste, josta asiakas voi helposti hakea verkosta tilaamansa ja maksamansa tuotteet milloin vain. Uusia ideoitakin pariskunnalla on muistivihot pullollaan, aika näyttää mitä tapahtuu seuraavaksi.

”Kauppahan on sellainen, ettei se koskaan ole valmis. Kaikkea kehitetään ja olemme herkällä kuulolla. Asiakkaitahan varten me tätä teemme, pyrimme tekemään niitä peliä edistäviä liikkeitä valmentajan tavoin.”

Urheilun, varsinkin lasten ja nuorten harrastamisen, tukemista Vainikaiset eivät aio hylätä. Toiminta on heille sydäntä lähellä eikä rajoitu yhteen lajiin tai seuraan. Ison kiitokset tamperelaisseurat saavat lähettää myös Hankoon.

”Yli kaksikymmentä vuotta olemme Turtolassa olleet ja koko ajan olleet mukana tukemassa eri seuroja. Edelleen jatkamme ja kehitämme seurojen kanssa erilaisia muotoja tukemiseen. Siten, että seurat saavat monia uusia harrastajia ja me asiakkaita.

Meidän sisääntulomme aulasta näkee, mikä on meidän yhteiskuntavastuumme. Minulla on itsellä esikuva Hangosta, josta olen kotoisin. Siellä legendaarinen K-kauppias Stigu oli vahvasti tätä tekemässä 70-ja 80-luvuilla. Hänen esimerkkiään pääsen nyt toteuttamaan täällä.”

Katin mielestä nyt voisivat muutkin yrittäjät lähteä samanlaiseen tempaukseen ja lähteä tukemaan varsinkin lasten harrastamista.

”Nyt kun jo vähän haastoimme muita yrittäjiä lähtemään johtajakoulutukseen nuorten valmentajiksi, niin myös miettimään mahdollisuutta järjestää vastaavanlaista keräystä esimerkiksi HOPA-rahastolle. Kaikilla on varmasti juhlia ja merkkipäiviä tulossa. Pistetään hyvä kiertämään!”

K-Citymarket Turtola on toiminut Ilves jalkapallon pääyhteistyökumppanina jo vuosien ajan. K-Plussa sponsoroinnista voi lukea lisää: https://ilvesfutisliiga.fi/tue-seuraasi/.

HOPA-rahastoon voi tutustua täällä: https://ilvesfutisliiga.fi/hopa-rahasto/.

 

Teksti: Mika Laakso